Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
De paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarstukken 2017 kijkt terug naar datgene wat in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2017 is vastgelegd. In deze paragraaf wordt achtereenvolgens ingegaan op de weerstandscapaciteit, de risico’s en het weerstandsvermogen.
Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit bestaat uit het geheel van middelen en mogelijkheden om niet begrote, onverwachte kosten te dekken.
x 1.000
Weerstandscapaciteit | 1-1-2017 | 31-12-2017 |
---|---|---|
Vrij deel algemene reserve | ||
- Provinciale norm | 2.464 | 2.480 |
- Boven provinciale norm | 186 | 170 |
Stand reserve per 1 januari | 2.650 | 2.650 |
Onbenutte belastingcapaciteit | 550 | 0 |
Stelpost onvoorzien | 61 | 0 |
Totaal | 3.261 | 2.650 |
Het vrij besteedbaar deel van de algemene reserve bedraagt ultimo 2017 € 2,6 miljoen. De provinciale minimumnorm voor de algemene reserve bedraagt ultimo 2017 € 2,5 miljoen (€ 50 gebaseerd op 49.581 inwoners). Binnen de grondexploitatie wordt een eigen weerstandsvermogen aangehouden.
De onbenutte belastingcapaciteit is voor 2017 niet meer aanwezig, omdat aanpassing van belastingtarieven voor 2017 niet meer mogelijk is. In de begroting 2018 is een geactualiseerde prognose van de onbenutte belastingcapaciteit met peildatum 1-1-2018 weergegeven (€ 1,2 miljoen).
De stelpost onvoorzien is in 2017 voor € 1.500 ingezet voor het verdubbelen van de opbrengst van de personeelsactie ten behoeve van de hulpverlening na de orkaan op Sint Maarten. Voor € 18.500 is de stelpost ingezet voor de stedenbouwkundige visie geluidsschermen. Het restant van de stelpost is vrijgevallen in het jaarrekeningresultaat 2017.
Naast de hierboven genoemde posten die tot de weerstandscapaciteit worden gerekend, is er ultimo 2017 nog de algemene beklemde reserve van circa € 23,9 miljoen (aflopend tot € 21,8 miljoen in 2019) en het concernweerstandsvermogen grondexploitaties van € 7,0 miljoen. De omvang van de vrije algemene reserve en de algemene beklemde reserve zijn de basis voor een solide reservepositie van de gemeente Houten. Het inzetten van de algemene beklemde reserve kan alleen op basis van de door de raad vastgestelde criteria én met goedkeuring van de raad.
Risico's
De risico's die relevant zijn voor het weerstandsvermogen zijn die risico's die niet zijn ondervangen door bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering, het treffen van een voorziening of het nemen van beleids- en/of beheersmaatregelen waardoor het risico zich niet of in mindere mate voordoet.
De kwalitatieve en kwantitatieve risico’s zijn medio 2017 geactualiseerd voor de begroting 2018. Een verdere uitwerking, en waar mogelijk kwantificering, van de kwalitatieve risico's vindt plaats bij het collegeprogramma 2018-2022 en de begroting 2019. Voor deze jaarrekening zijn de gekwantificeerde risico's uit de begroting 2018 geactualiseerd. Daarmee wordt het risicobestand dynamisch. Deze actualisatie leidt tot onderstaande matrix voor wat betreft de gekwantificeerde risico's.
Risicomatrix: | |||||
Financieel gevolg | |||||
≥ € 1.000.000 | € 125.000 | € 375.000 | € 625.000 | € 875.000 | € 1.125.000 |
aantal : 1 | aantal : | aantal : 1 | |||
≥ € 500.000 < € 1.000.000 | € 75.000 | € 225.000 | € 375.000 | € 525.000 | € 675.000 |
aantal : 1 | |||||
≥ € 100.000 < € 500.000 | € 30.000 | € 90.000 | € 150.000 | € 210.000 | € 270.000 |
aantal : 1 | aantal : 1 | aantal : 6 | aantal : 2 | ||
≥ € 50.000 < € 100.000 | € 7.500 | € 22.500 | € 37.500 | € 52.500 | € 67.500 |
aantal : 1 | aantal : 0 | aantal : 1 | aantal: 1 | ||
< € 50.000 | € 2.500 | € 7.500 | € 12.500 | € 17.500 | € 22.500 |
aantal : | aantal : 3 | aantal : 0 | aantal : 2 | ||
0 - 20 % | 21 - 40 % | 41 - 60 % | 61 - 80 % | 81 - 100 % | |
Kans |
Toelichting bij de matrix:
Het risico wordt berekend door de gemiddelde kans dat het risico zich voordoet te vermenigvuldigen met het gemiddelde financiële effect van het risico. In de bovenstaande matrix wordt het aantal risico’s weergegeven dat is gedefinieerd met dezelfde risico-score. De kleuren in de matrix zijn gerelateerd aan de risicoscore en geven de urgentie aan en de mate van bestuurlijke / politieke relevantie. De kleuren lopen op met de urgentie op, van groen, geel, oranje naar rood. Het totaal (financieel gevolg * aantallen) van de risico-matrix geeft wat het benodigde weerstandsvermogen is.
De tabel met de risico's is te vinden op de volgende pagina.
De gemeente Houten heeft ervoor gekozen om een aantal taken niet zelf uit te voeren, maar in samenwerking met andere gemeenten op afstand te zetten in Gemeenschappelijke Regelingen of andere samenwerkingsvormen. In de paragraaf Verbonden Partijen worden de risico's aangaande de verbonden partijen genoemd.
In de paragraaf Grondbeleid komen de risico's aan de orde die binnen de grondexploitaties bestaan. Voor de grondexploitaties wordt een aparte risicobuffer aangehouden.
Voor openeinde regelingen geldt de vrije algemene reserve als buffer. Kwantificeren van deze risico's is een lastige opgave.
Conclusie Weerstandsvermogen
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen is vastgelegd dat het weerstandsvermogen wordt beoordeeld aan de hand van de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze relatie wordt de ratio weerstandsvermogen genoemd.
In deze jaarstukken komt de ratio uit op:
ratio weerstandsvermogen = | beschikbare weerstandscapacititeit | = | € 2.650.000 | = 1,0 |
benodigde weerstandscapaciteit | € 2.670.000 |
De uitkomst van de ratio is daarmee volgens de uitgangspunten uit de nota te kwalificeren als "voldoende".
In 2017 is er vanuit het zich manifesteren van de genoemde risico's geen beroep gedaan op de beschikbare weerstandscapaciteit.
|
Financiële kengetallen
Een deugdelijke en transparante rekening is in het belang van een goede controle door de raad op de financiële positie van onze gemeente. Kengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen in de rekening of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de ontwikkeling van de financiële positie. Naar aanleiding van de vernieuwing van de verslaggevingsregels van de gemeenten nemen we voor het eerst de verplichte basisset van zes financiële kengetallen op in deze paragraaf in de jaarstukken. In onderstaand overzicht zijn de zes kengetallen opgenomen voor de rekening 2016, begroting 2017 en de rekening 2017.
Omschrijving kengetallen | Werkelijk 2016 | Raming 2017* | Werkelijk 2017 |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | 92% | 99% | 100% |
Netto schuldquotegecorrigeerd voor alle versterkte leningen | 86% | 93% | 93% |
Solvabiliteitsratio | 30% | 25% | 28% |
Kengetal grondexploitaite | 22% | 25% | 32% |
Structurele exploitaiteruimte | 0,3% | -1,3% | -1,3% |
Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden | 93% | 92% | 93% |
*Wijken af van de begroting 2017. Raming 2017 is in de begroting 2017 bepaald door extrapolatie van de voorlopige balans per 31-12-2016. Deze cijfers zijn bepaald door extrapolatie van de voorlopige balans 31-12-2017.
Beoordeling:
Normaal ligt de netto schuldquote van een gemeente tussen 0% en 90% (groen). Als de netto schuldquote tussen 100% en 130% ligt, is de gemeenteschuld hoog (oranje). Deze moet dan niet verder stijgen, want als de netto schuldquote boven de 130% uitkomt, komt een gemeente in de gevarenzone (rood). De percentages 100% en 130% zijn signaleringskengetallen, welke door het Ministerie van Binnenlandse Zaken worden bepaald. Dit geldt overigens voor alle in deze beoordeling genoemde kengetallen.
In 2017 heeft de gemeente Houten ter financiering van de algemene dienst € 10 miljoen en de grondexploitaties € 20 miljoen aan nieuwe leningen moeten aantrekken. Bij de grondexploitaties was dit ter vervanging van twee in (eind)2016 en 2017 afgeloste leningen, samen ook € 20 miljoen. Daarnaast is er op leningen nog € 15,4 miljoen afgelost. Dit is gedeeltelijk gefinancierd door het afsluiten van een kasgeldlening(1 maand) van € 6 miljoen en het op laten lopen van ons negatieve rekening-courant saldo bij de BNG met circa 3 miljoen. Hierdoor stijgt zowel de “Netto schuldquote” als de “Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen” met respectievelijk 8% en 7%. De gemeente Houten heeft ook leningen voor derden aangetrokken, deze leningen worden één op één aan deze derden doorgegeven. Bij de schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen worden deze leningen geëlimineerd. De leningen voor de overige gemeentelijke grondexploitaties zitten wel in deze schuldquote. Onze schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen is 93%. Hierdoor komen we net in het grijze gebied tussen de groene zone en de oranje zone.
De solvabiliteitsratio van 28% bevindt zich binnen de categorie 20-50% (oranje), waarbij < 20% de gevarenzone (rood) is en de normale ratio > 50%(groen) bedraagt. Dat die van onze gemeente wat lager is(oranje), is logisch gezien onze hoge schulden (boekwaarde) van de grondexploitaties. De daling t.o.v.2016 wordt dan ook veroorzaakt door een stijging van deze boekwaarde door achterblijvende grondopbrengsten.
Het kengetal grondexploitatie is sterk verbeterd doordat de boekwaarde van de grondexploitaties in 2016 met circa € 5.000.000 is afgenomen. Hoe lager hoe beter.
De structurele exploitatieruimte van -1,3% geeft aan dat onze structurele baten niet allemaal vast liggen in structurele lasten. Dit heeft vooral te maken met de budgetten binnen het sociaal domein. In 2017 zijn hier met de raad nieuwe afspraken over gemaakt. Het negatieve percentage wordt dan ook veroorzaakt doordat zorgkosten Jeugd(structureel) gedekt moeten worden met een bijdrage uit de bestemmingsreserve “Transities in samenhang".
De belastingcapaciteit ligt net iets onder het landelijk gemiddelde.
Een conclusie is dat, op basis van de "werkelijk 2017" in relatie tot "werkelijk 2016", onze kengetallen zich in het algemeen negatief ontwikkeld hebben, maar dat de verwachting is dat deze zich in 2018 weer in positieve zin zullen ontwikkelen, mede door de verwachting dat de grondverkopen grondexploitaties, welke in 2017 niet gerealiseerd zijn, wel in 2018 plaatsvinden. Dit op grond van een aantal genomen opties.